rolstoelwandelen

Iedere week tussen 1 februari en eind november wordt er met gasten uit Zorgcentrum ‘Aelsmeer’, ‘Rozenholm’ en ‘het Kloosterhof’ een wandelingetje gemaakt door het dorp en in de omgeving van de  Zorgcentra. Een groep van ongeveer 20 vrijwilligers zet zich, onder leiding van Coördinator Marie Kluinhaar, in om gasten een uurtje of twee uurtjes rond te rijden.

Regelmatig wordt aan de vrijwilliger gevraagd om even over de markt te rijden of even een  boodschapje te doen of even bij de Poel te kijken. Er zijn vrijwilligers die iedere week lopen, anderen 1x per 2 weken of per 3 weken of per maand. De gasten genieten altijd ten volle en zijn altijd heel dankbaar dat deze vrijwilligers dit allemaal belangeloos voor ze doen.

rolstoelfietsen

Tussen 1 april en 1 oktober kunnen gasten van de Zorgcentra of ‘Mijns Heerlyckheid’ of andere locaties opgehaald worden om een uurtje of langer met een duofiets of rolstoelfiets de frisse wind in te gaan. Een duofiets is een fiets waarbij de vrijwilliger en gast naast elkaar zitten en beiden moeten trappen.

Goed voor allebei.
Een rolstoelfiets in een fiets waarbij de rolstoel op een plateautje voorop de fiets gezet wordt, zoals een bakfiets er zo’n beetje uitziet.
Zorgcentrum ‘Aelsmeer’beschikt over een rolstoelfiets, ‘het Kloosterhof’ beschikt over zowel een rolstoelfiets als een duofiets en Rozenholm beschikt ook over een duofiets. Stichting SAM heeft een duofiets over kunnen nemen van het Rode Kruis zodat er in totaal dus 5 fietsen met trapondersteuning  beschikbaar zijn.  De vrijwilligers van Stichting SAM kunnen die in de zomerperiode gebruiken.

Momenteel zijn er 8 fietsers en nieuwe aanmeldingen zijn zeer welkom!

boottocht(en)

Ouderen uit de Zorgcentra maar ook uit heel Aalsmeer en Kudelstaart konden al jaren genieten van een dagje uit met de boot.
Soms naar Amsterdam dan weer over het  Braassemermeer of naar Leiden.
Toen het Zorgcentrum een tweetal jaren geleden aangaf dat er geen budget meer voor was heeft het Rode Kruis Aalsmeer het voortouw genomen en voorgesteld om samen met het Zorgcentrum en het Kloosterhof een boottocht te organiseren.Dat pakte supergoed uit en in september 2018 heeft die gezamenlijke boottocht plaatsgevonden. Er waren plm 120 gasten aan boord die allemaal thuis waren opgehaald en ook weer werden thuisgebracht.

Stichting SAM is voornemens om deze boottocht jaarlijks te organiseren omdat telkens weer blijkt dat de gasten het enorm naar hun zin hebben en altijd zeer dankbaar van boord gaan.

Overige activiteiten

Naast voornoemde activiteiten is Stichting SAM ook voornemens om andere activiteiten te ontplooien om nog meer voor de samenleving te kunnen doen.
Het bestuur heeft eerst de handen vol om alles goed op de rails te krijgen voordat er aan nieuwe activiteiten gedacht kan worden.

Heeft u een idee??? Laat het ons weten op info@stichtingsam.eu of via een van de bestuursleden.