SAM rolstoelwandelen

Iedere week tussen 1 februari en eind november wordt er met gasten uit Zorgcentrum ‘Aelsmeer’, ‘Rozenholm’ en ‘het Kloosterhof’ een wandelingetje gemaakt door het dorp en in de omgeving van de  Zorgcentra. Een groep van 20 vrijwilligers zet zich regelmatig  in om de gasten een uurtje of twee uurtjes rond te rijden.

Regelmatig wordt aan de vrijwilliger gevraagd om even over de markt te rijden of even een  boodschapje te doen of even bij de Poel te kijken. Er zijn vrijwilligers die iedere week lopen, anderen 1x per 2 weken of per 3 weken of per maand. De gasten genieten altijd ten volle en zijn altijd heel dankbaar dat deze vrijwilligers dit allemaal belangeloos voor ze doen.

SAMen fietsen !

Vanaf half maart – als de winter weer het land uit is – tot  ergens in oktober als het te koud wordt voor de gasten- kunnen gasten van de Zorgcentra en ‘Wijkpunt voor elkaar’ of thuis opgehaald worden om een uurtje of langer met een  duofiets of  rolstoelfiets de frisse wind in te gaan.

Stichting SAM ontwikkelt momenteel plannen om ook mensen van huis op te halen om mee te kunnen laten fietsen. Een duofiets is een fiets waarbij de vrijwilliger en gast naast elkaar zitten en beiden moeten trappen.
Goed voor allebei.

Een rolstoelfiets is een fiets waarbij de rolstoel op een plateautje voorop de fiets gezet wordt. Zoals een bakfiets er zo’n beetje uitziet.
Zorgcentrum ‘Aelsmeer’beschikt over een rolstoelfiets, ‘het Kloosterhof’ beschikt over zowel een rolstoelfiets als een duofiets en Rozenholm beschikt ook over een duofiets.

De ambitie van Stichting SAM is om er in 2022 een flink aantal fietsers bij te hebben zodat er veel meer thuiswonenden in Aalsmeer Oost en Dorp maar ook andere delen van Aalsmeer en Kudelstaart mee kunnen fietsen op een duofiets. Er wordt naar gestreefd om meer duofietsen erbij te krijgen.

Momenteel zijn er 25 fietsers en nieuwe aanmeldingen zijn dus zeer welkom!

boottocht(en)

Ouderen uit de Zorgcentra maar ook uit heel Aalsmeer en Kudelstaart konden al jaren genieten van een dagje uit met de boot.
Soms naar Amsterdam dan weer over het  Braassemermeer of naar Leiden.
Toen het Zorgcentrum een tweetal jaren geleden aangaf dat er geen budget meer voor was heeft het Rode Kruis Aalsmeer het voortouw genomen en voorgesteld om samen met het Zorgcentrum en het Kloosterhof een boottocht te organiseren.Dat pakte supergoed uit en in september 2018 heeft die gezamenlijke boottocht plaatsgevonden. Er waren plm 120 gasten aan boord die allemaal thuis waren opgehaald en ook weer werden thuisgebracht.

Stichting SAM is voornemens om deze boottocht jaarlijks te organiseren omdat telkens weer blijkt dat de gasten het enorm naar hun zin hebben en altijd zeer dankbaar van boord gaan.

Overige activiteiten

Naast voornoemde activiteiten is Stichting SAM ook voornemens om andere activiteiten te ontplooien om nog meer voor de samenleving te kunnen doen.
Het bestuur heeft eerst de handen vol om alles goed op de rails te krijgen voordat er aan nieuwe activiteiten gedacht kan worden.

Heeft u een idee??? Laat het ons weten op info@stichtingsam.eu of via een van de bestuursleden.